BMW prezintă vehiculul care merge cu hidrogen: când apare SUV iX5

de: Andrei Tilimpea
28 02. 2023

BMW își prezintă primele SUV-uri iX5 cu hidrogen în acest an, dar mai are ceva de parcurs pentru a face din tehnologia o alternativă viabilă la mașinile electrice cu baterie.

Producătorul de automobile intenționează să livreze aproximativ 80 de SUV-uri în Europa, Asia, SUA și Orientul Mijlociu pentru a fi utilizate în teste de rulare și expoziții de mașini, parte a unei eforturi de a oferi clienților opțiuni în afara mașinilor cu baterie în schimbarea electrică.

Vehiculele cu hidrogen se luptă să decoleze din cauza costurilor ridicate și a infrastructurii de alimentare cu combustibil.

„Hidrogenul este o sursă de energie versatilă care are un rol cheie în procesul de tranziție energetică și, prin urmare, în protecția climei”, a declarat CEO-ul BMW, Oliver Zipse, într-un comunicat.

„O singură tehnologie nu va fi suficientă pentru a permite mobilitatea neutră din punct de vedere climatic.”

Faptul că flota de testare a BMW rămâne mică este o reflectare a dificultăților pe care le întâmpină mașinile cu hidrogen – o tehnologie la care au lucrat companiile de zeci de ani – le întâmpină în curentul principal.

Doar aproximativ 60.000 dintre ele sunt pe drumuri, Hyundai Nexo fiind cel mai bine vândut anul trecut.

Aceasta se compară cu o flotă de aproximativ 19 milioane de vehicule electrice cu baterie, potrivit estimărilor BloombergNEF.

BMW nu este singurul producător care a cochetat cu hidrogenul

Sistemele de celule de combustie încă se luptă să concureze cu bateriile litiu-ion în ceea ce privește costurile, chiar și după ce industria EV a înregistrat prima creștere a prețurilor pachetelor anul trecut, de când BNEF a început să le urmărească în 2010.

Mercedes-Benz a eliminat treptat varianta alimentată cu hidrogen a SUV-ului său GLC pe care l-a construit în loturi mici.

În timp ce Honda a oprit producția modelului său de hidrogen Clarity în 2021, a anunțat planuri de a începe producția unui vehicul cu celule de combustie în SUA în 2024.

BMW se gândește să înceapă producția în serie de modele cu hidrogen în a doua jumătate a acestui deceniu, dar orice impuls de vânzări are sens doar odată ce infrastructura adecvată devine disponibilă, a declarat Frank Weber, șeful de tehnologie al producătorului auto.

Doar 750 de stații de alimentare cu hidrogen au fost în funcțiune la nivel global anul trecut, potrivit cercetătorului Pacific Northwest National Laboratory.

iX5, un model de viitor

Aducerea iX5 cu hidrogen în fața publicului este o modalitate de a evidenția punctele forte ale tehnologiei, a spus BMW.

Umplerea iX5 cu hidrogen durează doar patru minute, în comparație cu aproximativ 30 de minute pentru încărcarea celor mai avansate vehicule alimentate cu baterii.

BMW se așteaptă ca adoptarea camioanelor pe distanțe lungi cu hidrogen să accelereze instalarea stațiilor de realimentare, într-un avantaj și pentru mașinile de pasageri. Compania speră că costul componentelor celulelor de combustie scade odată ce instalațiile cu hidrogen sunt produse la scară.

„Suntem încrezători că, la sfârșitul deceniului, prețurile pentru un vehicul electric cu o baterie mai mare și mașini cu celule de combustibil vor fi la egalitate”, a spus Weber.

Totuși, flota mică de testare a BMW sugerează că firma germană nu se așteaptă la o adoptare la scară mai mare în curând. De asemenea, ține vehiculele în lesă: în afară de testele organizate de companie, mașinile nu vor fi predate șoferilor pentru uzul zilnic.

„Mașinile cu celule de combustie vor fi întotdeauna mai scumpe decât cele alimentate cu baterii”, a spus analistul BNEF Martin Tengler.

„Poate că BMW vizează un segment de nișă, ar putea fi niște bani de făcut. Dar imaginea de ansamblu este că cel mai bine este să lăsați mașinile cu hidrogen acolo unde au fost întotdeauna – chiar după colț.”